مراقبت دوران بارداری | احتیاط کنید!

مراقبت در دوران بارداری

سستی، خواب آلودگی و رخوت از علائم حاملگی در هفته ششم،‌ تهوع و استفراغ در برخی شیوع و گاهی تا هفته شانزدهم ادامه دارد در این صورت اگر این علائم شدید و پشت سر هم باشند زن باردار نیاز به مصرف دارو زیر نظر پزشک است.برای رفع این علائم تغییر رژیم غذایی، استفاده از غذای کم حجم و نسبتا خشک و اضافه زنجبیل و آ‌بلیموی تازه به رژیم غذایی توصیه می‌شود. زنانی که اضافه وزن دارند باید وزن گیری در این دوران کنترل شود اگر خانمی 90 تا 95 کیلو باردار شود فقط باید تا 6 کیلو وزن اضافه کند اما زنی که وزن تا 60 کیلو دارد تا 10 کیلوگرم وزن مجاز به اضافه کردن است اما خانمی که با وزن خیلی کم مثلا 40 کیلوگرم باردار می‌شود می‌تواند، بیش از 11 کیلو وزن اضافه کند.

در دوران بارداری چه بخوریم؟

در دروان بارداری رژیم غذایی باید سالم، متنوع و مقوی باشد و از تمام مواد غذایی به میزان لازم برخوردار باشد، برای مثال روزانه 4 تا 5 واحد لبنیات، 3 تا 5 واحد میوه مصرف شود و حتما سبزیجات، گوشت یا مرغ کاملا پخته و مواد نشاسته‌ای به میزان لازم مصرف شود.

چکاپ های دوران بارداری زنان

معمولا متخصص زنان در حدود هفته هفتم یا هشتم بارداری سونوگرافی را برای اطمینان از جای‌گیری جنین در داخل رحم، ضربان قلب منظم و مشخص کردن چند قلو یا تک قلو بودن جنین توصیه می‌کند. برای تشخیص سندروم داون و اختلالات کوروموزمی غربالگری در هفته یازدهم تا شانزدهم انجام و ضخامت پشت گردن جنین اندازه می‌شود زیرا اگر ضخامت پشت گردن جنین زیاد باشد احتمال سندروم دان بیشتر است؛ در کنار غربالگری آزمایش خون نیز توصیه می‌شود و اگر جواب این چکاپ‌ها مشکوک باشد پزشک آزمایشات پیشرفته‌تری را برای زن باردار در نظر می‌گیرد. غربالگری دیابت نیز برای مادر انجام می‌شود تا احتمال دیابت بارداری تشخیص داده  و با رژیم دستورات پزشک کنترل شود.

زنانی که در سن مناسب بین 25 تا 35 سالگی حاملگی تک قلو دارند، فشار بالا و دیابت ندارند، سابقه زایمان زودرس ندارند و جفت آنان پایین نباشد می‌توانند کار نسبتا سبک و را حتی تا چند روز قبل زایمان انجام دهند اما در مورد زنانی که شغل پر استرس دارند و ایستادن‌های طولانی و ساعت کار زیاد دارند به خصوص در سه ماهه سوم خطر زایمان زودرس در آنان بیشتر است. تا ماه هفتم بارداری زن باردار باید ماهی یک بار توسط پزشک چکاپ شود و پس از آن تا زمان زایمان هفته‌ای یک بار مورد بررسی قرار گیرند و زنانی که در فصل پاییز باردار هستند زیر نظر پزشک واکسن آنفولانزا تزریق کنند.

دکتر مریم اکبری | جراح و متخصص زنان و زایمان و نازایی