درد هنگام نزدیکی (دیس پارونیا)

درد هنگام نزدیکی

درد هنگام نزدیکی (رابطه جنسی)

دکتر مریم اکبری | متخصص زنان، زایمان و نازایی

عوامل زیر در ایجاد درد هنگام رابطه جنسی موثر هستند:

۱- محیط واژن

احتمالا به این موضوع آگاه هستید که یک دخول مناسب٬ نیازمند آن است که محیط واژن نرم و لیز و مرطوب و لغزنده باشد.

– وجود واژنی مرطوب بستگی به عوامل زیادی دارد، مانند: ایجاد روابط عاطفی مناسب و طولانی قبل از شروع رابطه جنسی

– مصرف بعضی از دارو ها می تواند روی میل جنسی افراد تاثیر بگذارد و باعث بروز درد بشوند مانند:

• – بعضی از داروهای ضد فشار خون
  • – داروهای ضد افسردگی ها و آرام بخش ها
  • – بعضی از قرص های جلوگیری از بارداری و…

– کاهش سطح استروژن در بدن هم بر کاهش این لغزندگی اثر دارد که اصولا در دوران یائسگی و شیردهی و مدتی بعد از زایمان شاهد آن هستیم.

درد حین رابطه جنسی

۲- زایمان طبیعی

اگر زایمان طبیعی را تجربه کرده باشید ممکن است برای راحتی زایمان شما یک برش در دیواره ی واژن شما ایجاد کنند (اپی زیوتومی) که ممکن است محل بخیه ی آن تا مدت ها در هنگام نزدیکی باعث درد شود.

و یا دیگر صدمه های دیگری که در ناحیه ی واژن رخ می دهد می تواند عامل درد باشد.

۳- عفونت و برخی از بیماری های پوستی:

در مقاله های قبلی هم به این موضوع اشاره کردیم که وجود عفونت درمان نشده در واژن موجب نزدیکی دردناک می شود و همچنین برخی از حساسیت ها و اگزمای پوستی نیز در هنگام دخول، سوزش و درد ایجاد می کنند.

۴- واژینیسموس:

انقباض خود به خودی عضلات دیواره ی واژن نیز در حین دخول باعث درد می شود.

۵- ساختار واژن

برخی از ناهنجاری هایی که در زمان جنینی در نوزاد دختر به وجود می آید مانند تشکیل نشدن کامل واژن یا بسته بودن مدخل واژن و سوراخ نبودن پرده ی بکارت؛ نیز می تواند درد حین نزدیکی را ایجاد کند.

تشخیص: پس تا این جا با اکثر دلایل متنوع و مختلف و شایع درد هنگام ارتباط جنسی آشنا شدید؛ و قطعا به این نتیجه رسیده اید که تشخیص دقیق اینکه درد شما به چه علتی نزدیک تر می باشد، کار پزشک متخصص است. پزشک برای تشخیص علت درد شما نیاز به یک شرح حال دقیق دارد که صداقت شما در این قسمت بسیار مهم است و اگر به درستی و کامل به پزشک شرح حال بدهید تشخیص شما دقیق تر خواهد بود و درمان موثرتری خواهید داشت. همچنان پزشکتان برای بررسی مسائل جسمی شما را معاینه می کند، به ویژه معاینه ی لگنی؛ بعد از آن ممکن است در صورت شک تشخیص، پزشک از شما سونوگرافی یا آزمایش های دیگری هم بخواهد.

درمان درد هنگام رابطه جنسی

بسته به این که چه علتی برای درد شما مطرح می باشد درمان آن نیز متفاوت است.

• ممکن است ورزش هایی که موثر بر روی عضلات کف لگن هستند به شما توصیه شود. (تمرینات کگل)
  • اگر مبتلا به عفونت و التهاب لگنی باشید می توان از درمان های دارویی استفاده کرد.
  • در خصوص مسائل روان شناختی هم بعد از رد کردن علل جسمی، می توانید از مشاوره های روان شناسی و روان پزشکی کمک بگیرید.