تست پاپ اسمیر چیست و چرا انجام می‌شود؟

همه خانم‌ها به صورت مرتب باید آزمایش‌ها و چکاپ‌هایی را از جمله پاپ اسمیر انجام دهند و از سلامت خود اطمینان لازم را کسب کنند. انجام آزمایش‌ها و چکاپ به صورت مرتب سبب می‌شود که اگر بیماری در مراحل اولیه باشد، زود تشخیص داده شود و بتوانید با آن مقابله کنید. پاپ اسمیر نیز به عنوان یکی از مهم‌ترین آزمایش‌ها برای خانم‌ها شناخته می‌شود که هدف از آن تشخیص سرطان دهانه رحم است. در واقع پاپ اسمیر شامل جمع‌آوری نمونه سلول‌ها از دهانه رحم است که با این آزمایش می‌توان سلول‌های پیش سرطانی موجود در دهانه رحم را تشخیص داد. اگر قصد انجام این آزمایش را دارید با ما همراه باشید تا در ادامه نحوه انجام پاپ اسمیر و اینکه چه افرادی نیاز به انجام آن دارند را بررسی کنیم.

مطلب مربوطه: کربوکسی تراپی و جوانسازی ناحیه تناسلی

تست پاپ اسمیر چیست و چرا انجام می‌شود؟

آزمایش پاپ اسمیر چیست؟

آزمایش پاپ اسمیر که در اصطلاح به آن Pap Test نیز گفته می‌شود، تست و بررسی سلول‌های غیر طبیعی دهانه رحم است که ممکن است سرطانی باشند. در طول این آزمایش پزشک از سلول‌های دهانه رحم نمونه‌های لازم را برمی‌دارد تا دهانه رحم را از وجود علائمی نظیر سرطان، عفونت و التهاب بررسی کند.

نحوه گرفتن آزمایش پاپ اسمیر

آزمایش پاپ اسمیر تنها در مطب پزشک و در چند دقیقه انجام می‌شود. برای انجام این تست شما باید لباس‌های قسمت پایین تنه خود را درآورید. سپس زانوها را خم کرده و به صورت باز روی تخت دراز بکشید. پزشک به آرامی وسیله ای مشابه برس را درون واژن برده و سلول های دهانه رحم را برمی‌دارد. آزمایش پاپ اسمیر و نمونه‌برداری از رحم خطری نداشته و پزشکان از ابزاری به نام سیتوبراش برای جمع‌آوری نمونه‌ها استفاده می‌کنند.

پزشک نمونه‌های جمع‌آوری شده را درون ظرفی که دارای مایع مخصوص برای حفظ نمونه است منتقل می‌کند. نمونه‌های تست پاپ اسمیر برای اینکه سرطانی یا پیش سرطانی بودن آن‌ها مشخص شود، به آزمایشگاه فرستاده می‌شوند. همچنین موارد غیرتشخیصی نظیر سلول‌های التهابی، موکوس و سلول‌های خون حذف شده و تنها سلول‌های دهانه رحم برای تست منتقل می‌شوند.

نحوه گرفتن آزمایش پاپ اسمیر

آزمایش پاپ اسمیر چند وقت یک بار باید تکرار شود؟

سرطان رحم در کمین زنان بوده و سن و سال هم نمی‌شناسد. بنابراین خانم‌ها با رسیدن به 21 سالگی باید مراقب سلامتی خود باشند و انجام تست پاپ اسمیر را جدی بگیرند. متخصصان حوزه سلامت انجام تست پاپ اسمیر را از 21 سالگی تا 65 سالگی توصیه می‌کنند. از آنجایی‌که ریسک ابتلا به سرطان دهانه رحم در همه افراد یکی نیست، نمی‌توان به طور کلی گفت که پاپ اسمیر چند وقت یکبار باید انجام شود. به عنوان مثال ریسک ابتلا به سرطان دهانه رحم در خانم‌های 21 سال کمتر از یک خانم 35 سال است. به طور کلی در افراد زیر تست پاپ اسمیر باید به صورت زیر تکرار شود:

  • افراد کمتر از 21 سال نیازی به انجام تست پاپ اسمیر ندارند.
  • اگر 21 تا 29 سال سن دارید، هر سه سال یکبار تست پاپ اسمیر را انجام دهید.
  • اگر 30 تا 65 سال سن دارید هر 3 سال یک بار آزمایش HPV به تنهایی یا هر 5 سال یکبار آزمایش پاپ اسمیر و تست hpv را همزمان انجام دهید.
  • در صورتی‌که بیش‌تر از 65 سال سن داشته و در معرض سرطان رحم قرار ندارید، انجام پاپ اسمیر ضروری نیست.

البته اگر قصد غربالگری سرطان دهانه رحم را دارید، می‌توانید به سه صورت اقدام کنید:

  • هر سه سال یه بار پاپ اسمیر را به تنهایی انجام دهید.
  • هر 5 سال یکبار تست HPV دهید.
  • هر 5 سال یک بار تست پاپ اسمیر و HPV را با هم انجام دهید.

توجه داشته باشید که تست پاپ اسمیر تنها برای خانم‌هایی است که دهانه رحم دارند. بنابراین در خانم‌هایی که عمل هیسترکتومی انجام داده‌اند و هیچ سابقه‌ای از ابتلا به سرطان دهانه رحم در آنها وجود ندارد، نیازی به تست پاپ اسمیر نخواهد داشت.

چه کسانی به آزمایش پاپ اسمیر نیاز دارند؟

همه خانم‌ها در رنج سنی 21 تا 65 سال باید تست پاپ اسمیر  بدهند. حتی اگر از لحاظ جنسی فعال نیستید نیز باید این آزمایش را انجام دهید. خانم‌های بالا 65 سال و بالاتر که توانسته‌اند سه آزمایش طبیعی پاپ اسمیر را به طور منظم انجام دهند و هیچ آزمایش غیرطبیعی در 10 سال گذشته نداشتند و همچنین افراد کوچکتر از 21 سال نیازی به انجام آزمایش پاپ اسمیر ندارند.

چه کسانی به تکرار آزمایش پاپ اسمیر نیاز دارند؟

اگر در نتایج آزمایش پاپ اسمیر موارد غیرطبیعی دیده شد، شما باید این آزمایش را تکرار کنید. برای خانم‌های زیر 25 سال باید 6 ماه تا یک سال پس از انجام تست، آزمایش تکرار شود تا نتایج غیرمعمول بررسی شوند. همچنین در خانم‌های بالا 25 سال نیز علاوه‌بر انجام این تست، آزمایش HPV نیز گرفته خواهد شد.

عوارض آزمایش پاپ اسمیر چیست؟

عوارض آزمایش پاپ اسمیر چیست؟

پاپ اسمیر یکی از تست‌های بسیار ایمن بوده و انجام آن برای همه خانم‌های بالا 21 سال لازم است. در هنگام انجام تست پاپ اسمیر برخی افراد گرفتگی خفیف و برخی گرفتگی شدیدی حس می‌کنند. حتی ممکن است برخی افراد تا یک یا دو روز پس از آزمایش نیز درگیر این گرفتگی‌ها باشند. علت کمردرد بعد از انجام این تست یا لکه‌بینی می‌تواند مربوط به محل انجام آزمایش یا سایر عوامل باشد.

چه زمانی انجام آزمایش پاپ اسمیر با فواصل زمانی کوتاه تر ضروری است؟

پاپ اسمیر از جمله تست‌هایی است که باید به صورت مرتب انجام شود. اما برای برخی افراد این تست باید در فواصل کوتاه‌تری انجام گیرد. از جمله افرادی که باید پاپ اسمیر را در فواصل کوتاه انجام دهند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افرادی که در تست پاپ اسمیر قبلی آن‌ها سرطان دهانه رحم یا وجود سلول‌های پیش سرطانی تشخیص داده شده است.
  • خانم‌هایی که مادر آن‌ها در دوره بارداری از داروی DES استفاده کرده باشد.
  • خانم‌هایی که به HIV مبتلا هستند.
  • خانم‌هایی که به دلیل پیوند اعضا با ضعف سیستم ایمنی بدن مواجهه‌اند.
  • افرادی که از کورتیکواستروئیدها استفاده کردند یا شیمی درمانی شدند.
  • خانم‌هایی که سابقه سیگار کشیدن دارند.

مهم ترین اقدامات قبل از انجام تست پاپ اسمیر

پاپ اسمیر یکی از مهم‌ترین تست‌هایی است که خانم‌ها انجام می‌دهند. از آنجایی‌که این تست با شرایط خاصی انجام می‌شود، باید قبل از انجام آن نکات مهمی را رعایت کرد تا انجام تست پاپ اسمیر موفقیت‌آمیز باشد. از جمله مهم‌ترین اقدامات قبل از انجام تست پاپ اسمیر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دو ساعت پیش از انجام پاپ اسمیر واژن خود را با مواد ضدعفونی‌کننده و دوش واژینال نشویید. این کار سبب تغییراتی در ناحیه واژن شده و موجب می‌شود که تست پاپ اسمیر نتیجه درستی نداشته باشد.
  • در دوران قاعدگی تصمیم به انجام این تست نگیرید. زیرا ممکن است نتیجه تست درست نباشد و انجام این کار در این دوران بسیار دردناک خواهد بود.
  • 24 ساعت پیش از آزمایش پاپ اسمیر رابطه جنسی نداشته باشید.
  • تا یک هفته پیش از تست پاپ اسمیر از ژل، کرم و داروهای واژینال استفاده نکنید.
  • انجام تست پاپ اسمیر در سه ماه اول بارداری مشکلی ندارد.
  • 8 هفته پس از زایمان می‌توانید این تست را انجام دهید.
  • 48 ساعت قبل اینکه تست پاپ اسمیر را انجام دهید از تامپون یا اسفنج ضدبارداری استفاده نکنید.

مطلب مربوطه: علل ناباروری بعد از سقط جنین

نتایج تست پاپ اسمیر به چه صورت است؟
نتایج تست پاپ اسمیر به چه صورت است؟

یکی از مهم‌ترین موضوعات در مورد تست پاپ اسمیر نتایج حاصل از آن است. شاید برای شما سوال باشد که نتایج حاصل از تست پاپ اسمیر چه چیزهایی را مشخص می‌کند. نتایج این تست به معنا طبیعی یا غیرطبیعی بودن پاپ اسمیر است که در ادامه هر یک آ‌ن‌ها را بررسی می‌کنیم.

پاپ اسمیر طبیعی

اگر نتیجه تست پاپ اسمیر عادی و نرمال باشد، به این معنا است که سلول‌ها رشد غیر عادی ندارند. بنابراین طبیعی بودن تست پاپ اسمیر به معنا منفی بودن آزمایش بوده و سلامت شما را نشان می‌دهد. جواب منفی تست پاپ اسمیر به این معنی است که دیگر نیازی نیست سال بعد برای انجام این تست به پزشک مراجعه کنید.

 پاپ اسمیر غیر عادی

غیر عادی بودن جواب پاپ اسمیر به این معنا است که تست شما مثبت بوده و سلول‌های دهانه رحم تغییرات مشکوک دارند. البته مثبت بودن جواب پاپ اسمیر به معنا ابتلا قطعی شما به سرطان نیست. بلکه تنها نشان‌دهنده این است که سلول‌ها در دهانه رحم به صورت غیرعادی رشد کرده‌اند. این رشد غیرعادی گاهی به معنا تایید وجود سلول‌های پیش سرطانی است و این به این معنا است که فرد در معرض ابتلا به سرطان دهانه رحم قرار دارد. سلول‌های غیر نرمال دارای سطوح مختلفی هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آتیپی
  • خفیف
  • متوسط
  • دیسپلازی شدید
  • کارسینوم درجا

بر اساس نتایج به دست آمده سلول‌های غیرطبیعی خفیف از انواع توسعه‌یافته متداول‌تر هستند. بنابراین با توجه به موقعیت سلول‌ها پزشک آزمایش‌های بیش‌تری را برای بیمار تجویز می‌کند. از جمله آزمایش‌ها و اقدامات مهم متخصصان زنان و زایمان می‌توان به معاینه دقیق دهانه رحم به شیوه کولپوسکوپی اشاره کرد. برای انجام کولپوسکوپی پزشک از ذره‌بینی برای مشاهده دقیق داخل رحم و دیواره‌های آن استفاده می‌کند. همچنین ممکن است پزشک بافت‌هایی را برای انجام آزمایش از دهانه رحم بردارد.

مطلب مربوطه: بررسی علل نازایی

بهترین کلینیک تخصصی زنان و زایمان در تهران برای آزمایش پاپ اسمیر

همه ما خانم‌ها به صورت منظم برای بررسی سلامت رحم خود باید تست پاپ اسمیر انجام دهیم. البته توجه داشته باشید که این تست باید در کلینیکی معتبر و نزد پزشکی مجرب انجام شود. کلینیک دکتر مریم اکبری یکی از بهترین کلینیک‌های تخصصی زنان و زایمان در تهران برای انجام تست پاپ اسمیر بوده که شما می‌توانید به راحتی این تست را در این کلینیک انجام داده و از سلامت خود اطمینان لازم را کسب کنید. اگر قصد رزرو وقت برای انجام تست پاپ اسمیر در کلینیک دکتر مریم اکبری را دارید، می‌توانید ‌با شماره‌های زیر تماس گرفته و اقدام به رزرو وقت کنید. همچنین می‌توانید به صورت اینترنتی نوبت خود را رزرو کنید.

شماره تماس:

  • 02122865769- 02122865768
  • 02122890760_ 02122890759
  • 02122890761

شماره تماس منشی:

  • 09032523542
  • 09381231297

اگر قصد مراجعه حضوری به این کلینیک را دارید، آدرس کلینیک دکتر مریم اکبری به شرح زیر است:

تهران- ضلع شمال غربی سیدخندان، خیابان پیشداد، پلاک 4 واحد 4

جمع بندی

انجام تست پاپ اسمیر برای غربالگری سرطان دهانه رحم بسیار اهمیت داشته و سبب کاهش نگرانی شما از بهداشت باروری خواهد شد. اگر به دلیل درد پاپ اسمیر از انجام این تست خودداری می‌کنید، به هیچ عنوان نگران نباشید. زیرا این آزمایش به سرعت انجام شده و شما تا مدتی طولانی از سلامت رحم خود اطمینان خاطر دارید. برای انجام تست پاپ اسمیر مراجعه به یک کلینیک معتبر و پزشکی مجرب بسیار اهمیت داشته و سبب می‌شود به عوارض این تست دچار نشوید.

سوالات متداول

1) بهترین زمان برای انجام تست پاپ اسمیر چه زمانی است؟

در زمان قاعدگی نتیجه این تست صحیح نیست. بنابراین بهتر است این تست را حداقل 5 روز پس از اتمام دوره قاعدگی خود انجام دهید.

2) آیا نتایج آزمایش پاپ اسمیر دقیق است؟

نتایج تست پاپ اسمیر بسیار دقیق بوده و غربالگری منظم با این تست میزان سرطان دهانه رحم تا حداقل 80 درصد کاهش می‌دهد.

3) آیا انجام تست پاپ اسمیر با درد همراه است؟

تست پاپ اسمیر درد بسیاری ندارد. اما ممکن است هنگام انجام آن کمی احساس ناراحتی و خونریزی خفیف طبیعی تجربه کنید. اگر چند ساعت پس از انجام تست احساس گرفتگی و درد شدید داشتید به پزشک خود مراجعه کنید.

4) آیا آزمایش پاپ اسمیر برای تشخیص HPV نیز کاربرد دارد؟

بله، هدف اصلی آزمایش پاپ اسمیر شناسایی تغییرات سلولی دهانه رحم است که می‌تواند به تشخیص سرطان کمک کند. بنابراین همه زنان فعال از لحاظ جنسی باید هر 3 سال یکبار این تست را انجام دهند تا از سلامت خود اطمینان خاطر داشته باشند.

دکتر زنان سیدخندان

شماره تماس:

02122865768- 02122865769

02122890759- 02122890760

02122890761

شماره تماس منشی: 09032523542

09381231297

همچنین آدرس کلینیک دکتر مریم اکبری به شرح زیر است:

تهران- ضلع شمال غربی سیدخندان، خیابان پیشداد، پلاک 4 واحد 4