کولپوسکوپی چیست؟ + هزینه آن و بهترین کلینیک در تهران

کولپوسکوپی یکی از معاینات مخصوص بانوان که جهت بررسی دهانه رحم از آن استفاده می‌شود. این آزمایش اغلب توسط پزشک متخصص زنان و زایمان انجام شده و در آن با بزرگ‌نمایی دهانه رحم احتمال وجود هرگونه بافت سرطانی یا پیش سرطانی مورد بررسی قرار می‌گیرد. در این روش پزشک متخصص با استفاده از دستگاهی به‌نام کولپوسکوپ سلول‌های دهانه رحم را ازنظر سرطان دهانه رحم مورد ارزیابی قرار می‌دهد. در صورت مشکوک بودن نتایج حاصل شده، از بیمار نمونه‌گیری شده و نمونه برای انجام آزمایش‌های بیشتر به آزمایشگاه فرستاده می‌شود. درواقع میزان دقت کولپوسکوپی حدود 99 درصد بوده و با کمک آن به‌راحتی می‌توان سلول‌های بدخیم سرطانی را تشخیص داد. البته بسیاری از افراد پیش‌ از انجام این آزمایش دچار استرس و اضطراب می‌شوند. درنتیجه آشنایی با فرآیند آزمایش و اینکه قرار است چه کارهایی در طول آن انجام شود، به راحتی بیشتر و آرامش شما کمک می‌کند. به‌همین منظور در این مقاله به بررسی کامل آزمایش کولپوسکوپی و نحوه انجام آن می‌پردازیم.

مطلب مربوطه: تست پاپ اسمیر چیست و چرا انجام می‌شود؟

کولپوسکوپی چیست؟

کولپوسکوپی چیست؟

کولپوسکوپی یک روش تشخیصی بوده که به پزشک متخصص کمک می‌کند تا دهانه رحم و دیواره واژن را ازنظر وجود بافت غیرطبیعی بررسی کند. این آزمایش توسط یک میکروسکوپ نوری ویژه با نام کولپوسکوپ انجام می‌گیرد. در واقع استفاده از این دستگاه باعث بزرگ‌نمایی واژن و دهانه رحم می‌شود. درنتیجه پزشک در صورت مشاهده هرگونه ناهنجاری‌ یا بافت غیرطبیعی می‌تواند با انجام بیوپسی نمونه‌ای را به‌منظور بررسی سلول‌های سرطانی یا پیش سرطانی به آزمایشگاه ارسال کند. کولپوسکوپی رحم اغلب در صورت داشتن نتیجه پاپ اسمیر غیرطبیعی انجام می‌شود تا سرطان دهانه رحم در مراحل اولیه تشخیص داده شود. البته علاوه‌بر این مورد از کولپوسکوپی برای شناسایی برخی بیماری‌ها و مشکلات ازجمله خونریزی پس‌ از مقاربت، التهاب دهانه رحم، زگیل تناسلی، رشد غیرعادی روی دهانه رحم یا واژن استفاده می‌شود.

نحوه انجام کولپوسکوپی

کولپوسکوپی معمولا در مطب پزشک متخصص زنان و زایمان انجام شده و بین 10 الی 20 دقیقه طول می‌کشد. این آزمایش فرآیند پیچیده‌ای ندارد و نیاز به بیهوشی نخواهد داشت. همچنین این آزمایش شباهت زیادی به تست پاپ اسمیر دارد و مراحل انجام آن شامل موارد زیر است.

  • ابتدا بر روی تخت به پشت دراز می‌کشید و پاهای خود را مانند زمانی‌که معاینه پاپ اسمیر یا معاینه لگن انجام می‌دهید، باز می‌کنید.
  • درادامه پزشک اسپکولوم فلزی را داخل واژن قرار می‌دهد تا باعث باز نگه‌داشتن دیوارهای آن شود.
  • سپس پزشک با قرار دادن دستگاه کولپوسکوپ در چند سانتی‌متری دهانه واژن امکان مشاهده دهانه رحم را فراهم می‌کند.
  • در همین حین دهانه رحم و واژن با استفاده از پنبه و سرکه پاک‌سازی می‌شوند تا با از بین رفتن مخاط رحم، سلول‌های غیرطبیعی ظاهر شوند. ممکن است این کار باعث کمی احساس سوزش یا مورمور شدن شود؛ اما این محلول کمک می‌کند تا سلول‌های مشکوک بهتر دیده شوند.

مزایای کولپوسکوپی چیست؟

امروزه آزمایش‌های متعددی برای تشخیص بیماری و سرطان‌های دهانه رحم و واژن وجود دارد. همچنین ممکن است انجام چند آزمایش مختلف لازم باشد تا بتوان تشخیص دقیقی از وضعیت بیمار کسب نمود. بااین‌حال روش قطعی برای تشخیص سرطان دهانه رحم، کولپوسکوپی و نمونه‌برداری از بافت موردنظر است تا بتوان نمونه را برای بررسی به آزمایشگاه پاتولوژی ارسال کرد. درنتیجه پزشکان برای بررسی ناهنجاری‌ها و هرگونه غیرطبیعی بودن واژن یا دهانه رحم انجام کولپوسکوپی را توصیه می‌کنند. این آزمایش در مطب پزشک انجام‌شده و هیچ عارضه‌ای برای فرد به‌همراه نخواهد داشت. ازجمله مزایا کولپوسکوپی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • بی‌خطر و غیرتهاجمی بودن
  • بدون درد
  • بدون نیاز به بیهوشی یا بی‌حسی
  • دقت و حساسیت بالا در تشخیص ناهنجاری‌ها
  • بی‌خطر بودن برای زنان باردار
  • امکان استفاده از آن برای بیماران مبتلا به نقص سیستم ایمنی
  • دریافت نتایج آزمایش در مدت زمان کوتاه

 

مطلب مربوطه: کربوکسی تراپی و جوانسازی ناحیه تناسلی

 

مزایای کولپوسکوپی چیست؟

امروزه آزمایش‌های متعددی برای تشخیص بیماری و سرطان‌های دهانه رحم و واژن وجود دارد. همچنین ممکن است انجام چند آزمایش مختلف لازم باشد تا بتوان تشخیص دقیقی از وضعیت بیمار کسب نمود. بااین‌حال روش قطعی برای تشخیص سرطان دهانه رحم، کولپوسکوپی و نمونه‌برداری از بافت موردنظر است تا بتوان نمونه را برای بررسی به آزمایشگاه پاتولوژی ارسال کرد. درنتیجه پزشکان برای بررسی ناهنجاری‌ها و هرگونه غیرطبیعی بودن واژن یا دهانه رحم انجام کولپوسکوپی را توصیه می‌کنند. این آزمایش در مطب پزشک انجام‌شده و هیچ عارضه‌ای برای فرد به‌همراه نخواهد داشت. ازجمله مزایا کولپوسکوپی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • بی‌خطر و غیرتهاجمی بودن
  • بدون درد
  • بدون نیاز به بیهوشی یا بی‌حسی
  • دقت و حساسیت بالا در تشخیص ناهنجاری‌ها
  • بی‌خطر بودن برای زنان باردار
  • امکان استفاده از آن برای بیماران مبتلا به نقص سیستم ایمنی
  • دریافت نتایج آزمایش در مدت زمان کوتاه

مراقبت های پیش از عمل کولپوسکوپی

مراقبت‌های پیش‌ از عمل کولپوسکوپی یکی از مهم‌ترین مواردی بوده که لازم است زنان پیش‌ از انجام این آزمایش از آن اطلاع داشته باشند. اگر شما نیز نیاز به کولپوسکوپی دارید؛ اما درمورد مراقبت‌های پیش ‌از آن مطلع نیستید، توصیه می‌کنیم به موارد زیر توجه داشته باشید.

  • اگر احتمال می‌دهید که باردار باشید حتما پیش‌ از انجام کولپوسکوپی به پزشک خود اطلاع دهید.
  • درصورتی‌که سابقه اختلالات خونریزی دارید یا دارویی مصرف می‌کنید که باعث رقیق‌تر شدن خون شما می‌شود، حتما آن را با پزشک متخصص‌تان درمیان بگذارید.
  • دو روز پیش‌ از کولپوسکوپی هیچگونه مقاربتی نداشته باشید؛ چراکه ممکن است نتایج کولپوسکوپی شما را تغییر دهد.
  • اگر قاعدگی طبیعی دارید، بهترین زمان انجام کولپوسکوپی بین روزهای 8 الی 12 قاعدگی است؛ زیرا در این زمان احتمال اینکه کولپوسکوپی رضایت‌بخش باشد، بیشتر خواهد بود.
  • از 48 ساعت قبل‌ از انجام کولپوسکوپی از دوش‌های واژینال استفاده نکنید.
  • از 2 روز پیش‌ از کولپوسکوپی نباید از داروها و پمادهای واژینال استفاده کرده باشید.
  • در روز انجام آزمایش توصیه می‌کنیم یک قرص مسکن مصرف کنید. داروهای حاوی استامینوفن یا ایبوپروفن درد شما را در طول انجام آزمایش کاهش می‌دهند.

مراقبت های لازم برای بعد از عمل کولپوسکوپی

اگرچه شما می‌توانید بعد از انجام کولپوسکوپی بدون بیوپسی فورا به فعالیت‌های عادی ازجمله کار، رانندگی و… بپردازید؛ اما توصیه می‌کنیم تا چند روز استراحت کافی داشته باشید و از انجام فعالیت‌های سنگین خودداری کنید. همچنین مراقبت‌هایی که در ادامه گفته‌شده نیز به بهبود هرچه سریع‌تر شما بعد از انجام کولپوسکوپی کمک می‌کنند.

  • معمولا یک الی دو هفته طول می‌کشد تا دهانه رحم بهبود یابد. برای کاهش ریسک ابتلا به عفونت توصیه می‌کنیم طی این مدت از رابطه جنسی واژینال یا استفاده از تامپون خودداری کنید. در این مدت شما می‌توانید از انواع پدهای بهداشتی روزانه استفاده نمایید؛ اما پس‌ از خیس شدن آن را حتما تعویض کنید.
  • اولین پریود شما بعد از کولپوسکوپی ممکن است شدیدتر از حد معمول باشد؛ اما پس از مدتی به حالت نرمال باز خواهد گشت.
  • بهتر است مدت زمان حمام‌هایتان بعد از عمل کولپوسکوپی طولانی نباشد و بیشتر حالت دوش گرفتن داشته باشد.
  • وجود ترشحات 1 الی 2 هفته بعد کولپوسکوپی طبیعی است. این ترشحات ابتدا رنگی بین قهوه‌ای و قرمز داشته و با بهبود دهانه رحم رنگ آن‌ها نیز تغییر می‌کند و روشن‌تر می‌شود.
  • اگر خونریزی شما شدیدتر از حالت پریود بود یا بیش‌ از چند هفته به طول انجامید، حتما به پزشک مراجعه کنید؛ چراکه ممکن است نیاز به آنتی‌بیوتیک یا برخی دیگر از داروها داشته باشید.
  • معمولا پس‌ از کولپوسکوپی دردهای شکمی شدیدی رخ می‌دهند؛ اما پس‌ از چند ساعت کاهش خواهند یافت. در صورت عدم کاهش درد می‌توانید از انواع داروهای مسکن مانند استامینوفن، ایبوپروفن یا ناپروکسن استفاده کنید.
  • در 24 ساعت اول پس‌ از کولپوسکوپی، 8 الی 10 لیوان مایعات بنوشید و از انجام کارهای سنگین خانه مانند حمل مواد غذایی، کشیدن جاروبرقی و… پس‌ از انجام این آزمایش خودداری کنید.

بهترین زمان برای کولپوسکوپی

یکی از مهم‌ترین دغدغه افرادی که قصد انجام کولپوسکوپی را دارند، بهترین زمان برای انجام این آزمایش محسوب می‌شود. درواقع برای تعیین زمان انجام کولپوسکوپی ابتدا باید با پزشک خود مشورت کرده و برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهید. همچنین برای انتخاب بهترین زمان کولپوسکوپی لازم است که به موارد زیر توجه کنید.

انجام کولپوسکوپی خارج از دوره خونریزی قاعدگی

انجام کولپوسکوپی باید در زمانی خارج از دوره خونریزی قاعدگی برنامه‌ریزی شود؛ چراکه وجود خون و لخته‌های خونی مانع از دید واضح ناحیه تناسلی شده و پزشک نمی‌تواند تشخیص دقیقی از التهاب توده یا سلول غیرطبیعی داشته باشد. البته از لحاظ فنی انجام کولپوسکوپی در دوران خونریزی قاعدگی نیز امکان‌پذیر است؛ اما درصورتی‌که مقدار خون‌ریزی شدید باشد، پزشک دید واضحی از دهانه رحم و سایر قسمت‌های تحت معاینه نخواهد داشت. بنابراین توصیه می‌کنیم زمانی‌که با پزشک خود برای انجام کولپوسکوپی برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام می‌دهید، به دوره خون‌ریزی قاعدگی خود توجه کنید. زمان ایده‌آل برای انجام کولپوسکوپی چند روز پس‌ از پایان خونریزی دوران قاعدگی است. نکته دیگری که باید به آن توجه نمایید، این است که در دوره خون‌ریزی پیش‌ از کولپوسکوپی توصیه می‌شود به‌جای تامپون از پد بهداشتی استفاده کنید.

انجام کولپوسکوپی در زمانی‌ که رابطه جنسی نداشته‌ اید

به‌منظور دریافت نتایج هرچه دقیق‌تر از آزمایش کولپوسکوپی، واژن باید عاری از هرگونه مواد خارجی باشد؛ چراکه وجود این مواد می‌تواند باعث اختلال در نتایج این آزمایش شود. به‌همین منظور توصیه می‌کنیم حداقل 2 روز پیش‌ از کولپوسکوپی از رابطه جنسی واژینال خودداری کنید. همچنین 48 ساعت پیش‌ از کولپوسکوپی نیز از قرار دادن هر گونه وسیله خارجی مانند تامپون، داروهایی که باید به‌صورت واژینال استفاده شود و سایر موارد خودداری کنید. البته درصورتی‌که کولپوسکوپی باید به‌صورت فوری و اورژانسی انجام گیرد، به پزشک خود در ارتباط با زمان آخرین رابطه جنسی، آخرین دوش واژینال، استفاده از هرگونه دارو در ناحیه موردنظر و همچنین آخرین روز دوره خون‌ریزی قاعدگی اطلاعات دقیق ارائه دهید.

قیمت جلسات کولپوسکوپی چقدر است؟

یکی از مهم‌ترین مواردی که افراد پیش‌ از انجام آزمایش کولپوسکوپی باید اطلاع داشته باشند، هزینه مربوط به جلسات این آزمایش است. هزینه‌های پیش‌ از آزمایش کولپوسکوپی ممکن است بسته به شرایط خاص هر بیمار و مرکز درمانی متفاوت باشد و موارد بسیاری در هزینه نهایی این عمل موثر خواهند بود. به‌همین منظور در ادامه مواردی که بر قیمت جلسات کولپوسکوپی موثر هستند را شرح خواهیم داد.

تخصص پزشک

آزمایش کولپوسکوپی معمولا توسط پزشک متخصص زنان انجام می‌شود. البته پزشکان متخصص و باتجربه در مقایسه با پزشکان کم‌تجربه یا پزشکان مشغول در بیمارستان‌های دولتی هزینه بیشتری را دریافت می‌کنند. همچنین درصورتی‌که آزمایش توسط پزشک با تحصیلات فوق تخصص بیماری‌های زنان یا سایر تخصص‌ها انجام شود، ممکن است هزینه دریافتی متفاوت باشد.

نوع کولپوسکوپی

یکی از مهم‌ترین عوامل در تعیین هزینه، نوع کولپوسکوپی است. کولپوسکوپی معمولی که شامل مشاهده دهانه رحم و واژن است، هزینه کمتری در مقایسه با کولپوسکوپی با بیوپسی دارد؛ چراکه در بیوپسی پزشک نمونه‌ای از بافت رحم را برداشته و برای بررسی بیشتر به آزمایشگاه ارسال می‌کند. درنتیجه قیمت جلسه کولپوسکوپی نیز افزایش خواهد یافت.

بیمارستان یا کلینیک موردنظر

کولپوسکوپی یک روش تشخیص بسیار دقیق محسوب شده که باید در کلینیک یا بیمارستان فوق تخصصی انجام شود. با توجه به اینکه امکانات و تجهیزات در کلینیک‌ها و بیمارستان‌های خصوصی بسیار بیشتر است و این دسته مراکز از آخرین فناوری‌های نوین و به‌روز استفاده می‌نمایند، هزینه انجام این آزمایش نسبت‌ به زمانی‌که در یک مرکز درمان ساده انجام گیرد، بسیار بیشتر خواهد بود.

آزمایش‌ های همراه با کولپوسکوپی

کولپوسکوپی یک روش مناسب برای تشخیص سرطان دهانه رحم و واژن بوده که در برخی موارد نیاز است به‌همراه آن بیوپسی یا برخی دیگر از اقدامات درمانی انجام شود. تمامی این موارد در تعیین هزینه نهایی کولپوسکوپی موثر خواهد بود. بنابراین هزینه آزمایشگاهی که نمونه‌های بیوپسی شما را مورد بررسی قرار می‌دهد نیز فاکتور بسیار مهمی خواهد بود.

بیمه طرف قرارداد

یکی از آزمایش‌هایی که در اغلب موارد تحت پوشش بیمه‌های مختلف قرار می‌گیرد، کولپوسکوپی است؛ اما در برخی موارد ممکن است بیمارستان یا کلینیکی که انتخاب می‌کنید، با بیمه شما قرارداد نداشته باشد‌. در چنین شرایطی توصیه می‌کنیم پیش‌ از انتخاب بیمارستان یا کلینیک، ابتدا بررسی کنید که آیا مرکز درمانی با بیمه شما قرارداد دارد یا خیر. همچنین درصورتی‌که از بیمه تکمیلی برخوردار هستید از نماینده بیمه خود سوال کنید که چند درصد از هزینه عمل کولپوسکوپی توسط بیمه پرداخت می‌شود. با داشتن این اطلاعات به‌راحتی می‌توانید مرکزی مناسب با شرایط مالی خود انتخاب کنید.

نوع دستگاه مورداستفاده

دستگاه‌های کولپوسکوپی باکیفیت بالاتر از هزینه بیشتری برخوردار هستند؛ چراکه این دستگاه‌ها تصاویر واضح‌تری از دهانه رحم و واژن را ارائه می‌دهند. درنتیجه احتمال تشخیص اشتباه توسط پزشک به‌طور قابل‌توجهی کاهش خواهد یافت. دستگاه‌های کولپوسکوپی باکیفیت بالاتر از ویژگی‌هایی همچون بزرگ‌نمایی بیشتر، قابلیت ضبط تصاویر و نوردهی بهتر بهره‌مند هستند که همین امر بر قیمت جلسات کولپوسکوپی موثر خواهد بود.

عمل کولپوسکوپی برای چه کسانی مناسب است؟

با توجه به اینکه در بسیاری از مواقع در تست پاپ اسمیر علائمی از ناهنجاری دیده می‌شود نیاز به انجام روشی است که تشخیص قطعی بیماری با حداقل آسیب صورت بگیرد. مواردی همچون تغییرات پیش سرطانی در قسمت‌های مختلف دهانه رحم و التهاب با عمل کولپوسکوپی قابل‌تشخیص هستند. بنابراین اگر در پاپ اسمیر مورد مشکوکی مشاهده یا آزمایش HPV فرد مثبت شد، جهت تشخیص بهتر عمل کولپوسکوپی انجام می‌شود. این آزمایش روشی کم‌خطر بوده و احتمال خونریزی و عفونت در آن بسیار کم است. درواقع کولپوسکوپی سلول‌ها را با جزئیات بیشتری نشان داده و پزشک می‌تواند با اطمینان بیشتری وجود هرگونه مشکل را تشخیص دهد.

مطلب مربوطه: عمل زیبایی واژن یا لابیاپلاستی چیست؟

فرق پاپ اسمیر و کولپوسکوپی

تست پاپ اسمیر و کولپوسکوپی، هردو ازجمله آزمایش‌های تشخیصی زنان به‌منظور غربالگری ناحیه تناسلی و سرطان دهانه رحم محسوب می‌شوند که از جانب پزشک متخصص زنان جهت بررسی سلامت ناحیه تناسلی به بیماران توصیه می‌شود؛ اما توجه داشته باشید که این دو تست برخی تفاوت‌های عمده دارند که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

علت تجویز آزمایش

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های تست پاپ اسمیر با کولپوسکوپی، علت تجویز آزمایش است. درواقع تجویز تست پاپ اسمیر برای تمامی بانوانی است که رابطه جنسی خود را شروع کرده‌اند؛ اما تست کولپوسکوپی زمانی تجویز می‌شود که جواب تست پاپ اسمیر مثبت شده باشد. یعنی سلول‌های دهانه رحم در تست پاپ اسمیر غیرعادی مشاهده شوند. کولپوسکوپی برای بانوانی که دچار عفونت‌های مکرر واژینال می‌شوند نیز تجویز می‌شود. همچنین در تست کولپوسکوپی امکان تشخیص دقیق سرطانی یا غیرسرطانی بودن ضایعات و زخم‌های دهانه رحم وجود دارد که درنهایت به تایید یا رد جواب پاپ اسمیر خواهد پرداخت.

روش کار متفاوت

یکی دیگر از تفاوت‌های تست پاپ اسمیر با کولپوسکوپی در روش کار آن‌ها است. در کولپوسکوپی برخلاف تست پاپ اسمیر از یک دستگاه مخصوص برای بزرگ‌نمایی به‌نام کولپوسکوپی استفاده می‌شود. همچنین در تست کولپوسکوپی سلول‌های دهانه رحم رنگ‌آمیزی می‌شوند که علت این امر مشخص شدن بیشتر ضایعات احتمالی دهانه رحم است. درحالی‌که در تست پاپ اسمیر این مراحل انجام‌نشده و روش کار آن ساده‌تر خواهد بود.

دقت و حساسیت

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های پاپ اسمیر با کولپوسکوپی دقت و حساسیت این دو آزمایش است. دقت کولپوسکوپی بسیار بالا بوده و طبق گفته متخصصین حساسیت آن حدود 99 درصد خواهد بود. به‌همین دلیل می‌توان تشخیص مراحل اولیه سرطان دهانه رحم را با اطمینان بیشتری انجام داد. همچنین این دستگاه با دقت بسیار بالایی توانایی تشخیص وجود التهاب در دهانه رحم را دارد. درحالی‌که دقت و حساسیت تست پاپ اسمیر حدود 60 درصد است و تنها زمانی جواب پاپ اسمیر مشابه با جواب کولپوسکوپی خواهد بود که ضایعه دهانه رحم در مراحل پیشرفته خود باشد.

تفاوت در هزینه

هر دو آزمایش پاپ اسمیر و کولپوسکوپی تحت پوشش بیمه هستند؛ اما به‌طورکلی هزینه کولپوسکوپی در مقایسه با تست پاپ اسمیر گران‌تر است؛ چراکه این آزمایش دارای روش انجام پیچیده‌تر و دقیق‌تر است که با تجهیزات بیشتری نیز انجام می‌گیرد.

آموزش بررسی نتایج آزمایش کولپوسکوپی

نتایج آزمایش کولپوسکوپی به شما می‌گوید که تشخیص متخصص هنگام معاینه شما چه بوده است. درواقع با خواندن نتیجه آزمایش کولپوسکوپی متوجه می‌شوید که آیا مورد مشکوکی مانند سرطان دهانه رحم در گزارش شما وجود دارد یا خیر. با توجه به اینکه انتظار برای مراجعه به پزشک و دریافت نتیجه قطعی بسیار دشوار است و باعث اضطراب و استرس شدیدی می‌شود، در ادامه به آموزش بررسی نتایج آزمایش کولپوسکوپی خواهیم پرداخت.

نتیجه عادی آزمایش کولپوسکوپی

طبق تحقیقات انجام‌شده از هر نتیجه کولپوسکوپی، 4 مورد کاملا طبیعی و نرمال است. به بیانی دیگر یعنی در حین کولپوسکوپی یا بیوپسی هیچ تغییر سلولی در دهانه رحم شما دیده نشده است. بنابراین حتی اگر نتیجه غربالگری دهانه رحم غیرطبیعی باشد، احتمال عادی و طبیعی بودن جواب آزمایش کولپوسکوپی بالا است؛ چراکه غربالگری دهانه رحم قادر به تشخیص تغییرات سلولی نخواهد بود. بنابراین اگر بعد از خواندن نتیجه آزمایش کولپوسکوپی متوجه شدید که وضعیت‌تان عادی و طبیعی است، نیاز به آزمایش‌های بیشتر یا درمان به‌خصوصی نخواهید داشت؛ چراکه جواب آزمایش نشان می‌دهد شما در معرض ابتلا به سرطان دهانه رحم نیستید. اابته معمولا توصیه می‌شود درصورت تغییرات سلولی در دهانه رحم، به غربالگری دهانه رحم خود به‌طور پیوسته ادامه دهید.

نتیجه غیرعادی آزمایش کولپوسکوپی

معمولا از هر 10 نتیجه آزمایش کولپوسکوپی 6 مورد غیرطبیعی است. این نتیجه بدان معنا بوده که طی کولپوسکوپی تغییرات غیرطبیعی سلولی دیده شده که به‌عنوان نئوپلازی داخل اپیتلیال دهانه رحم (CIN) یا نئوپلازی داخل اپیتلیال غده سرویکس (CGIN) شناخته می‌شود. انواع مختلف نتایج غیرعادی آزمایش کولپوسکوپی شامل موارد زیر است.

  • فاکتور CIN1 نشان‌دهنده آن است که شما در معرض پایین‌ترین میزان ریسک قرار دارید و تنها یک‌سوم ضخامت سطح خارجی تحت تاثیر قرار گرفته است. درواقع زمانی‌که نتیجه آزمایش شما CIN1 را نشان دهد به این معنی است که معمولا نیازی به درمان نخواهید داشت. همچنین سرطانی شدن این دسته سلول‌ها بعید بوده و پزشک حدود 12 ماه دیگر برای بررسی‌های مجدد درخواست تکرار تست را می‌دهد.
  • فاکتور CIN2 بیان‌کننده این است که حدود دو سوم ضخامت سطح خارجی تحت تاثیر قرار گرفته و این احتمال وجود دارد که این تغییرات سلول درنهایت به سرطان دهانه رحم تبدیل شود. پزشک با توجه به علائم بالینی فرد ممکن است درمان دارویی یا خارج کردن کامل توده سلولی را تجویز کند.
  • در CIN3 ضخامت کامل سطح خارجی دهانه رحم تحت تاثیر قرار گرفته و درصورتی‌که درمان نشود به احتمال زیاد این تغییرات سلولی به سرطان دهانه رحم تبدیل می‌شوند. در CIN3 توده به‌طور کامل باید خارج شود تا فرد درمان شود.
  • فاکتور CGIN نیز معمولا به دو حالت درجه کم و درجه بالا گریدبندی می‌شود؛ اما به‌هرحال درصورتی‌که هر درجه از آن را داشته باشید پزشک به شما درمان را پیشنهاد می‌کند. در این دسته از سلول‌ها ریسک بالا سرطانی شدن وجود دارد و خارج کردن آن‌ها باید سریعا صورت بگیرد. همچنین زمانی‌که درمان نشود، ممکن است به آدنوکارسینوم تبدیل شود که این نوع سرطان سلول‌های غده‌ای را که درون کانال دهانه رحم قرار دارند، به‌طور قابل‌توجهی تحت تاثیر قرار می‌دهد.
ارائه خدمات کولپوسکوپی در کلینیک زنان دکتر مریم اکبری
ارائه خدمات کولپوسکوپی در کلینیک زنان دکتر مریم اکبری

آزمایش کولپوسکوپی یک روش بسیار ساده و دقیق مشاهده دهانه رحم به‌منظور غربالگری‌های سرطان دهانه رحم است که معمولا پس‌ از مشخص شدن نتیجه پاپ اسمیر غیرطبیعی انجام می‌شود. این آزمایش به پزشک کمک می‌کند تا سرطان یا سلول‌های پیش سرطانی را به‌موقع تشخیص دهد. اگر قصد انجام آزمایش کولپوسکوپی را دارید و می‌خواهید که در طول انجام آزمایش و درمان، پزشکی حرفه‌ای و مجرب همیشه همراه شما باشد، به راحتی می‌توانید از خدمات کلینیک زنان دکتر مریم اکبری بهره بگیرید. همچنین شما می‌توانید برای دریافت خدمات مورد نیاز خود و کسب مشاوره از طریق شماره‌های زیر با مجموعه تماس گرفته و اقدام به رزرو نوبت خود کنید.

شماره تماس:

02122865768- 02122865769

02122890759- 02122890760

02122890761

شماره تماس منشی:

09032523542

09381231297

همچنین آدرس کلینیک دکتر مریم اکبری به شرح زیر است:

تهران- ضلع شمال غربی سیدخندان، خیابان پیشداد، پلاک 4 واحد 4

سوالات متداول

1- آیا آزمایش کولپوسکوپی می‌تواند سرطان را تشخیص دهد؟

این تست برای تشخیص سلول‌های سرطانی و پیش سرطانی و وجود اختلالاتی نظیر زگیل تناسلی بسیار مناسب و کاربردی است.

2- آیا انجام تست کولپوسکوپی عوارضی را به‌همراه دارد؟

کولپوسکوپی یک روش تشخیصی بوده که عوارض و خطرات خیلی کمی را دارد. بااین‌حال در برخی موارد نادر امکان بروز درد لگن، خونریزی زیاد و تب و لرز وجود خواهد داشت.

3- انجام آزمایش کولپوسکوپی چقدر طول می‌کشد؟

کولپوسکوپی ممکن است تا 20 دقیقه طول بکشد. حتی در برخی موارد ممکن است از فرد خواسته شود که تا مدتی بعد از انجام آزمایش نیز در کلینیک بماند.

4- هزینه انجام کولپوسکوپی چقدر است؟

به‌طورکلی نمی‌توان مبلغ ثابتی را به‌عنوان قیمت تست کولپوسکوپی تعیین کرد؛ چراکه هزینه این آزمایش به عوامل مختلفی مانند انجام نمونه‌برداری یا بیوپسی به‌همراه آن، تجربه پزشک مربوطه و… وابسته است.

دکتر زنان سیدخندان

شماره تماس:

02122865768- 02122865769

02122890759- 02122890760

02122890761

شماره تماس منشی: 09032523542

09381231297

همچنین آدرس کلینیک دکتر مریم اکبری به شرح زیر است:

تهران- ضلع شمال غربی سیدخندان، خیابان پیشداد، پلاک 4 واحد 4

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *