همه چیز درباره مزایا و معایب سزارین

برخی از مادران باردار به دلایل مختلفی از انجام زایمان به‌صورت طبیعی سر باز می‌زنند و خواستار انجام عمل سزارین هستند. برخی دیگر نیز به دلایل جسمانی توسط پزشک منع می‌شوند که زایمان طبیعی انجام دهند. در این مقاله به بررسی مزایا و معایب سزارین خواهیم پرداخت.

سزارین در چه مواردی ضروری است؟

در مواردی پزشک برای حفظ سلامت مادر یا جنین او را مجاب می‌کند که سزارین انجام دهد. این موارد می‌تواند به دلیل انجام جراحی‌های رحمی‌، انجام زایمان قبلی به روش سزارین، هیستروتومی و دلایل دیگر باشد. در چنین شرایطی اگر سزارین انجام نشود ممکن است، مادر بر اثر خونریزی از دست برود یا جنین زنده نماند.

جراحی‌ رحم

در جراحی‌های رحمی برشی روی آن ایجاد می‌کنند و سپس آن را بخیه می‌زنند. در زایمان طبیعی فشار و انقباضات رحمی ممکن است به زخم فشار آورد و موجب پاره شدن رحم شود. این امر باعث خونریزی می‌شود و بارداری‌ را مختل می‌کند. سزارین قبلی، هیستروتومی یا شکافتن رحم و جراحی‌های ترمیمی دهانه رحم و واژن که جراحی زیبایی به‌حساب می‌آیند از دلایلی است که عمل سزارین ضروری می‌شود که به این ترتیب از پاره شدن رحم جلوگیری شود.

دلایل دیگر برای ضرورت سزارین

گاهی رحم توانایی نگه داشتن جنین را ندارد، در چنین حالتی پزشک تشخیص می‌دهد که دهانه رحم دوخته شود تا از سقط و زایمان طبیعی پیش از موعد جلوگیری شود ؛ از اولین درد تا تولد نوزاد چه رخ می دهد؟یش از موعد جلوگیری کند. در این صورت مادر با سزارین، زایمانی ایمن خواهد داشت. همچنین اگر در سونوگرافی‌، پزشک توده‌ای در مسیر زایمان طبیعی مشاهده کند که جلوی خروج نوزاد را سد می‌کند، سزارین به سلامت مادر و نوزاد کمک خواهد کرد.

در برخی موارد جنین توانایی رشد در داخل رحم را ندارد و به عبارتی نارس است. در این حالت نیز باید با سزارین جنین را به دنیا آورد. اگر مادر مبتلا به بیماری قلبی باشد، زایمان طبیعی او را به خطر می‌اندازد. در تمام این موارد سزارین یک مزیت به حساب می‌آید.

مورد دیگری که سزارین اجباری است و به زنده نگه داشتن جنین کمک می‌کند، زمانی است که بند ناف پس از پاره شدن کیسه آب زودتر از نوزاد از واژن خارج شود. بند ناف ممکن است بین دیواره لگن و سرجنین فشرده شود و خون‌رسانی به جنین قطع شود.

اگر مادر مبتلا به تبخال تناسلی فعال باشد، جنین هنگام خروج جنین از واژن، ممکن است در تماس با تبخال به آن مبتلا شود؛ به همین دلیل سزارین توصیه می‌شود. در موردی دیگر که به آن نمایش غیرطبیعی جنین می‌گویند جنین با سر وارد کانال زایمان نمی‌شود. در نهایت طولانی شدن زمان زایمان طبیعی موجب می‌شود پزشکان برای مادر سزارین انجام دهند.

سونوگرافی در تشخیص زمان سزارین

اولین چیزی که باید درباره سزارین بدانید، زمان انجام آن است. در سه ماه اول براساس زمان تخمک‌گذاری به کمک سونوگرافی می‌توان زمان تولد را به‌دست آورد. در شرایطی که جفت بد قرار گرفته باشد یا نیاز به تولد زودتر از موعد باشد، عمل سزارین اجباری می‌شود که تشخیص این موارد بر عهده سونوگرافی است. پس تاکید می‌کنیم که در دوران بارداری حتما تحت نظر پزشک باشید.

مزایای سزارین را می‌دانید؟

در این بخش از مقاله مزایا و معایب سزارین، به بررسی مزایا خواهیم پرداخت. مهم‌ترین مزیتی که برای سزارین می‌توان نام برد امکان تولد و زنده ماندن نوزادانی‌ است که با مشکل مواجه هستند. از دیگر مزایای این عمل می‌توان به راحتی و بدون درد بودن آن اشاره کرد.

در برخی شرایط امکان زنده ماندن نوزاد وجود ندارد یا سلامتی مادر در زایمان طبیعی به خطر می‌افتد، در این حالت سزارین به کمک مادران باردار خواهد آمد. در واقع بیماری‌ها و مشکلات خاصی وجود دارد که در صورت عدم انتخاب جراحی سزارین، سلامت مادر و جنین را به‌خطر می‌افتد.

عوارض سزارین برای مادر و نوزاد

در کنار مزایای ذکر شده برای سزارین، به‌خاطر داشته باشید که سزارین مانند دیگر جراحی‌ها عوارضی دارد که در این بخش از مقاله مزایا و معایب سزارین به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

البته برخی از این عوارض جزئی هستند و نیازی به نگرانی درباره آن ها وجود ندارد.

سخن آخر

در این مقاله با مزایا و معایب سزارین آشنا شدید. هر عمل جراحی مزایا و معایب خاص خود را دارد. با تشخیص پزشک بهترین روش برای زایمان را انتخاب کنید و با حفظ سلامتی خود، نوزاد دلبندتان را سالم به‌دنیا آورید. اگر برخلاف نظرتان، مجبور به سزارین شدید از عوارض آن نترسید زیرا این عوارض جزئی و موقتی هستند. همچنین پزشکان به شما کمک خواهند کرد تا کم‌ترین آسیب در سزارین و پس از آن را تجربه کنید.

مادران باردار با آشنایی با مزایا و معایب سزارین می‌توانند آگاهانه تر نوع زایمان خود را انتخاب کنند تا تجربه مادر شدن را به بهترین شکل ممکن آغاز کنند.

 

منابع:

https://parenting.firstcry.com/articles/c-section-delivery-what-are-the-benefits-and-risks/

https://www.healthline.com/health-news/some-benefits-to-c-sections-researchers-say

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *